onsdag 25. mars 2009

Ytelser og kompetanseendring

Jeg sitter å lurer, hvorfor er det slik at det må være slik at Nav ikke kan gi støtte for lengre utdanningsløp, enn korte kompetansekurs og seinere arbeidstrening om du har vært ledig lenge. Jeg kunne tenke meg at det ble lettere å kunne få ytelse fra Nav, men få tilgang til kvalifiserende skole/utdanning. Om en blir funnet realkompetent og kan komme inn på utdanning så er det greit nok, men er du arbeidsledig og har familie så kan det å få ytelsen dagpenger være nødvendig for å ikke måtte gå på sosialeytelser som en ville om en skulle ta utdanningen på egen hånd, da er det nemlig frivillig og dermed får du ikke dagpenge ytelsen. Jeg ser at det ikke er hensiktsmessig med borgerlønnsdiskusjonen i denne sammenheng, og jeg er ikke så glad i den. Det er viktigere å se om ytelser og tiltak fra Nav kan gi muligheter for å kunne forplikte den arbeidssøkende til kompetanseendring samtidig som det gis ytelser for forløpet i den hensikt å sikre at den arbeidsøkende får forsterket konkurransekraft i arbeidsmarkedet samtidig som vedkommende opprettholder en ytelse som gir muligheten for levekår.

Ingen kommentarer: