søndag 1. mars 2009

Delingskultur og vilje

Jeg leser i mange blogger om hvordan det er ønsker fra kreti og også denne gangen pleti at en skal dele både det ene og andre. Hvordan mennesker drives videre i sitt liv er viktig for hvordan de vurderer gevinsten ved å dele. Hvordan skal jeg får noe ut av det? Eller trenger jeg annet en vissheten om at jeg kanskje blir sett, som fagperson, kollega og aktiv i den nye tid. Mange forholder seg til den nye teknologien som det er farlig og ukjent, som det som er i mørket, men som du ikke ser. Følelser av uskikkerhet omkring faglighet og egentrygghet er også viktige forhold. Jeg er mindre opptatt av belønningen som det ofte skrives om i fagforeningssammenheng. Viktiger for meg er det avklares og legges tilrette for hvordan produkter av lærerensarbeid skal forvaltes i forbindelse med arbeidet i skolen. Opphavsrettighetskonflikten mellom åndsarbeidet til lærere og elever i o på læringsarenaene og den reele publiseringen som skjer gjennom bruk av åpne plattformer og digitale læringsarenaer som er mer åpne en de mest brukte LMSene i videregående opplæring pr i dag. Jeg mener at en får forhandle seg frem til en justering av de premissene som gjelder arbeidsgiver /arbeidstaker forholdet i utdanning i dag også jobbe seg derifra.

Ingen kommentarer: